Урок по родолюбие: Знаете ли що е то опинки, връвчанки или калеври?! СНИМКИ

Какво е нещо леко и меко за носене, изработено от животинска кожа? Характерно за балканските народи някога и останало като част от българската народна носия, изработването на опинки продължава и днес. Северозападна България е сред местата, където майстори поддържат традицията жива.

Латинка от Замфирово е най-активният самодеец в местното читалище и сред най-възрастните жители на селото – онези, които могат да правят опинки и са ходили с тях.
Ходила съм на училище с такива, тогава нямаше обувки. Даже и вкъщи – майка ми, баща ми, всичките носеха цървули.

Много рядко обувки. След това вече излязоха гуменичките, след гумениците – платненките, къде им казваме сега“, каза Латинка Димитрова пред bTV.

Латинка вече не прави опинки, но е предала майсторлъка си на Тереза.
„От три години започнах да правя опинки поради нуждата от тях, заради участие на самодейни колективи във фестивали, където е необходимо да са с автентичната северняшка носия. А опинките са важен атрибут към северняшката носия“, казва Тереза Тодорова.

В Замфирово са опинки, другаде – опинци, опънци, връвчанки, калеври или просто цървули. Важното е да са от животинска кожа, най-често – свинска.

„Изстъргва се сланината, прави се един сух разтвор от царевично брашно – едро смляно, и сол, едно към едно, и се поръсва. Целта е да изсъхва, да издърпва влагата солта и да го предпазва от вредители, от акари и от такива неща.

Проблемът е, че трудно се набавят кожи и е необходимо една година кожата да изсъхне, за да е годна“, обяснява майсторът на опинки.

Използва се само тази част от нея, която е от гърба на прасето понеже е най-дебела там кожата. Опинците излизат по-здрави оттам, иначе от другото не е здраво и се изхвърля по принцип.

И преди да се започне да се работи – тя е много твърда, като ламарина е просто. Трябва се накисне изрязаното парче да нощува във вода и после да се изсуши между хартии – да се изцеди водата, за да поомекне малко и да може да се работи с нея, иначе не се повива“, добавя Тереза.

Изработването на една опинка отнема около час. Останалите материали също са естествени – канап или усукана вълнена прежда. Инструментите са прости: ножица, секач, чук и фиба.

Не мога да продам. Мога да покажа как се правят и човек да си го изработи сам, да усети удоволствието и тръпката. Странна тръпка е, обаче“, казва още майсторката.

Правенето на опинки е предложено за включване в Националната система „Живи човешки съкровища – България“ към Министерството на културата.

„Аз казвам, чебабите и дядовците тука на село са нашите живи човешки съкровища и дай Боже и ние за нашите деца да сме така – да го предадем на внуци, просто да знаят откъде е тръгнало всичко това, коренът откъде идва“, надява се Тереза Тодорова.

С майсторлъка на хора като Тереза, класическата българска опинка няма да изчезне. А обидата „цървул“, използвана за човек без обноски и градска култура, съвсем не звучи чак толкова грозно. Защото все пак всички идваме от някое село.

Related posts

Ново меле на Орлов мост! Части от коли се търкалят на пътя СНИМКА

Криза: Кладенците пресъхнаха!

Кремъл заговори за мир, после заплаши още една държава